אישור צוואות וירושות

מהו תפקידו של הנוטריון?

נוטריון הינו עורך דין (בעל וותק של עשר שנים לפחות בעריכת דין) אשר קיבל הסמכה לאשר, לערוך, לאמת, לתרגם ולהעיד על מסמכים משפטיים וקבילותם.
סעיף 2 לחוק הנוטריונים מפרט את התנאים בהם צריך לעמוד עורך דין לצורך קבלת רישיון נוטריון.
הגוף האחראי על הענקת רישיונות נוטריונים לעורכי דין הינו וועדת הרישיונות במשרד המשפטים.

 

על פי החוק, לנוטריון מספר סמכויות ותפקידים, וביניהם:

אימות ואישור הסכמי ממון אשר נחתמים בין בני הזוג טרם הנישואין – על פי סעיף 2 לחוק יחסי ממון בין בני זוג, נוטריון בתל אביב וברחבי הארץ מוסמך לאשר הסכמי ממון לאחר שבני הזוג ניצבו בפניו והבינו את משמעותו ואת השלכותיו. ראוי לציין כי אי אישור הסכם ממון על ידי נוטריון, בית משפט או בית דין אינו מקנה תוקף משפטי למסמך.

מהם היתרונות הדומיננטיים והיחסיים של אישור הסכמי ממון בפני נוטריון?

o עלויות נמוכות יותר – חשוב להדגיש כי סמכותו של הנוטריון הינה שוות ערך לסמכות בית המשפט, אך פנייה אליו חוסכת בעלויות (הגשת בקשה לבית משפט כרוכה בתשלום אגרה בסך 556 ₪) ובכיתותי רגליים מיותרים.
o סיוע מקצועי ואיכותי – נוטריון אשר מתמחה בדיני משפחה וגירושין ידון עם שני בני הזוג במשמעות ההסכם והשלכותיו בכל ההיבטים הנדרשים ויאפשר להם לשקול את הדברים טרם החתימה הסופית. לעומת זאת, לבית המשפט ניגשים בני הזוג רק לצורך אישור ההסכם ולא לדיון בתוכנו, משמעותו והשלכותיו.
o יחס אישי יותר – שירותי הייעוץ של הנוטריון ניתנים במשרדו – בסביבת עבודה נוחה ופחות פורמאלית ו"מאיימת" (בהשוואה לבתי משפט).

בהקשר הזה, חשוב לציין כי אישור הסכמי ממון לאחר הנישואין תקף רק בבתי משפט או בתי דין רבניים. כמו כן, הנוטריון רשאי לאשר את ההיבט הכלכלי והממוני בהסכם ואילו הסוגיות הקשורות למשמורת ילדים והסדרי ראייה נשארות בסמכותן הבלעדית של בית המשפט ובית הדין הרבני.

אישור צוואות וירושות – על פי סעיף 22 לחוק הירושה, לנוטריון סמכות משפטית לאישור צוואות וירושות. ישנם מספר תנאים לקבילותה של צוואה נוטריונית:

o הצוואה נעשית בכתב או בעל פה בפני הנוטריון.
o דברי המצווה מוקראים בפניו על ידי הנוטריון
o המצווה מצהיר כי זו אכן צוואתו
o הנוטריון מאשר על פני הצוואה כי המצווה הצהיר כי זו צוואתו וכי הדברים הוקראו בפניו
על פי החוק, צוואה נוטריונית הינה ראיה כי המצווה ערך אותה כרצונו החופשי, בתאריך ובמקום הנקובים במסמך.

• אימות חתימה של אדם על מסמך רשמי.

תרגום נוטריוני – תרגום נוטריוני מהווה תרגום למסמך משפטי המבוצע משפת המקור לשפת היעד (במקרים של הגירה למדינה אחרת, למשל). התרגום הנוטריוני מאשר, למעשה כי התרגום תואם את שפת המקור או לחילופין כי המתרגם בקיא בשתי השפות, וזאת על מנת שיהיה ניתן לעשות שימוש במסמך המקורי בחו"ל.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *